№ 1 (21) – 2024

ТЕХНОЛОГІЯ ЗБІЛЬШЕННЯ ДОВГОВІЧНОСТІ РЕСУРСОВИЗНАЧАЮЧИХ ДЕТАЛЕЙ
ДВИГУНІВ ВНУТРІШНЬОГО ЗГОРЯННЯ

 

https://doi.org/10.37129/2313-7509.2024.21.173-182
 
завантаження  Б. В. Лебедєв, канд. техн. наук, проф.

 

завантаження  С. М. Уминський, канд. техн. наук, доц.
 
завантаження  М. В. Королькова  
завантаження  C. Ю. Дмитрієва  
 
 

Цитувати за ДСТУ 8302:2015 (завантажити)

 

Анотація

Продовження терміну експлуатації деталей найекономічніше можна отримати за рахунок поліпшення властивостей їх поверхневого шару. Управління властивостями поверхні можна здійснювати за рахунок зміни структури металу поверхневого шару, а також його фізико-механічних властивостей. Комплексні дослідження формування композиційних зносостійких покриттів та їх експлуатаційних властивостей, отримані шляхом модифікування стали 45 полімермінеральними та органомінеральними матеріалами, дозволили розробити технологічний процес відновлення колінчастих валів з зміцненням шийок. Підвищення питомого навантаження на трибовузол за будь-яких поєднань твердості валу і матеріалу вкладиша призводить до зростання коефіцієнта тертя трибоконтакту. Рекомендовані матеріали для модифікування шийок колінчастих валів (алюмосилікат, модифікований металосилоксаном і алюмосилікат, модифікований полісахаридом і карбонатом магнію) дозволяють підвищити зносостійкість не тільки валу, але сполучення «шийка колінчастого валу - вкладиш підшипника», знизити задироутворення внаслідок утворення на поверхні металополімеркерамічного покриття. Найбільш перспективними матеріалами є: алюмосилікат, модифікований металосилоксаном та алюмосилікат, модифікований полісахаридом і карбонатом магнію, які дозволяють підвищити зносостійкість трибосполучення від 8 до 10 разів. Технологічна операція модифікування шийок валів збільшує вартість на 12–15% вартості відновлення.

Ключові слова

трибосполучення, технологія, модифікація, шийка, ремонт, композит.
 
 

Список бібліографічних посилань

  1. Сімдянкін А. А. Контактно-силова взаємодія деталей циліндро-поршневої групи. Монографія: К. 2003. 144 с.
  2. Чорновіл М. І., Поєдинок, С. Є., Степанов, Н. Є. Підвищення якості відновлення деталей машин. Київ, Техніка, 2009. 168 с.
  3. Гащук П. М., Миськів Т. Г., Нікіпчук С. В. Двигуни. Тепловий та динамічний розрахунок. Навчальний посібник. Львів: Українські технології, 2016. 144 с.
  4. Крагельський І. В. та ін. Основи розрахунків на тертя і знос. Машинобудування, 2007. 526 с.
  5. Гур’янов Г. В. Електроосадження зносостійких композицій. Кишинів: Штііца, 2015. 237 с.
  6. Данилов И. К. Моделирование и оптимизация структуры эксплуатационно-ремонтного цикла ДВС. Саратов: СГТУ, 2004. 110 с.
  7. Черноиванов В. И. Организация и технология восстановления деталей машин. М: Агропромиздат, 1989. 336 с.
  8. Radzevich S. P. Dudleys Handbook of Practical Gear Design and Manufacture/2nd Edition, СRС Press, Boca Raton, Flonda, 2011, P. 1111.
  9. Bianco G. and Radzevich S. P. Precision Gear Shaving. New York: Nova Science Publishers, 2010. 321 p.
  10. Усачев В. В. Погодаев Л. И., Телух Д. М., Кузьмин В. Н. Введение в проблему использования природных слоистых геомодификаторов в трибосопряжениях. Трение и смазка в машинах и механизмах. № 1, 2010. С. 36–42.
  11. Oliver W. C., Pharr G. M. Measurement of hardness and elastic modulus by instrumented indentation: Advances in understanding and refinements to methodology // J. Mater. Res. 2004. V. 19 № 1. P. 3–20.
  12. Орліна А. С., Круглова М. Г. Двигуни внутрішнього згоряння: Конструювання і розрахунок на міцність поршневих і комбінованих двигунів. Машинобудування, 1983. 371 с.
 
 
 

References

  1. Simdyankin, A. A. (2003). Contact-force interaction of cylinder-piston group components. [in Ukrainian].
  2. Chornovil, M. I., Poedinok, S. Ye., & Stepano, N. Ye. (2009). Improvement of machine parts restoration quality. [in Ukrainian].
  3. Hashchuk, P. M., Miskiv, T. G., & Nykypchuk, S. V. (2016). Engines. Thermal and dynamic calculation. Educational manual. [in Ukrainian].
  4. Kragelsky, I. V. et al. (2007). Fundamentals of friction and wear calculations. Kyiv, Mashinobuduvannya Publ. [in Ukrainian].
  5. Guryanov, G. V. (2015). Electrodeposition of wear-resistant compositions. Kishinev, Shtiitsa Publ. [in Ukrainian].
  6. Danilov, I. K. (2004). Modeling and optimization of the structure of the operational-repair cycle of internal combustion engines. Saratov, SGSTU Publ. [in Russian].
  7. Chernoyvanov, V. I. (1989). Organization and technology of machine parts restoration. Moscow : Agropromizdat Publ. [in Russian].
  8. Radzevich, S. P. (2011). Dudleys Handbook of Practical Gear Design and Manufacture. 2nd Edition, CRC Press, Boca Raton, Florida.
  9. Bianco, G. and Radzevich, S. P. (2010). Precision Gear Shaving. New York, Nova Science Publishers.
  10. Usachev, V. V., Pogodayev, L. I., Telukh, D. M., & Kuzmin, V. N. (2010). Introduction to the problem of using natural layered geomodifiers in tribosystems. Friction and lubrication in machines and mechanisms, 1, 36–42. [in Russian].
  11. Oliver, W. C., & Pharr, G. M. (2004). Measurement of hardness and elastic modulus by instrumented indentation: Advances in understanding and refinements to methodology, 19, 1, 3–20.
  12. Orlina, A. S., & Kruglova, M. G. (1983). Internal combustion engines: Design and strength calculation of piston and combined engines. Mashinobuduvannya Publ. [in Ukrainian].

  

Copyright 2014 21.173-182 (укр) А. Розроблено ІОЦ ВА
Templates Joomla 1.7 by Wordpress themes free