|
№ 1 (21) – 2024
|
|
ТЕХНОЛОГІЯ ЗБІЛЬШЕННЯ ДОВГОВІЧНОСТІ РЕСУРСОВИЗНАЧАЮЧИХ ДЕТАЛЕЙ ДВИГУНІВ ВНУТРІШНЬОГО ЗГОРЯННЯ
|
|
https://doi.org/10.37129/2313-7509.2024.21.173-182
|
|
|
 |
Б. В. Лебедєв, канд. техн. наук, проф. |
|
 |
С. М. Уминський, канд. техн. наук, доц.
|
|
 |
М. В. Королькова |
|
 |
C. Ю. Дмитрієва |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Анотація
|
|
Продовження терміну експлуатації деталей найекономічніше можна отримати за рахунок поліпшення властивостей їх поверхневого шару. Управління властивостями поверхні можна здійснювати за рахунок зміни структури металу поверхневого шару, а також його фізико-механічних властивостей. Комплексні дослідження формування композиційних зносостійких покриттів та їх експлуатаційних властивостей, отримані шляхом модифікування стали 45 полімермінеральними та органомінеральними матеріалами, дозволили розробити технологічний процес відновлення колінчастих валів з зміцненням шийок. Підвищення питомого навантаження на трибовузол за будь-яких поєднань твердості валу і матеріалу вкладиша призводить до зростання коефіцієнта тертя трибоконтакту. Рекомендовані матеріали для модифікування шийок колінчастих валів (алюмосилікат, модифікований металосилоксаном і алюмосилікат, модифікований полісахаридом і карбонатом магнію) дозволяють підвищити зносостійкість не тільки валу, але сполучення «шийка колінчастого валу - вкладиш підшипника», знизити задироутворення внаслідок утворення на поверхні металополімеркерамічного покриття. Найбільш перспективними матеріалами є: алюмосилікат, модифікований металосилоксаном та алюмосилікат, модифікований полісахаридом і карбонатом магнію, які дозволяють підвищити зносостійкість трибосполучення від 8 до 10 разів. Технологічна операція модифікування шийок валів збільшує вартість на 12–15% вартості відновлення.
|
|
Ключові слова
|
|
трибосполучення, технологія, модифікація, шийка, ремонт, композит.
|
|
|
|
Список бібліографічних посилань
|
|
- Сімдянкін А. А. Контактно-силова взаємодія деталей циліндро-поршневої групи. Монографія: К. 2003. 144 с.
- Чорновіл М. І., Поєдинок, С. Є., Степанов, Н. Є. Підвищення якості відновлення деталей машин. Київ, Техніка, 2009. 168 с.
- Гащук П. М., Миськів Т. Г., Нікіпчук С. В. Двигуни. Тепловий та динамічний розрахунок. Навчальний посібник. Львів: Українські технології, 2016. 144 с.
- Крагельський І. В. та ін. Основи розрахунків на тертя і знос. Машинобудування, 2007. 526 с.
- Гур’янов Г. В. Електроосадження зносостійких композицій. Кишинів: Штііца, 2015. 237 с.
- Данилов И. К. Моделирование и оптимизация структуры эксплуатационно-ремонтного цикла ДВС. Саратов: СГТУ, 2004. 110 с.
- Черноиванов В. И. Организация и технология восстановления деталей машин. М: Агропромиздат, 1989. 336 с.
- Radzevich S. P. Dudleys Handbook of Practical Gear Design and Manufacture/2nd Edition, СRС Press, Boca Raton, Flonda, 2011, P. 1111.
- Bianco G. and Radzevich S. P. Precision Gear Shaving. New York: Nova Science Publishers, 2010. 321 p.
- Усачев В. В. Погодаев Л. И., Телух Д. М., Кузьмин В. Н. Введение в проблему использования природных слоистых геомодификаторов в трибосопряжениях. Трение и смазка в машинах и механизмах. № 1, 2010. С. 36–42.
- Oliver W. C., Pharr G. M. Measurement of hardness and elastic modulus by instrumented indentation: Advances in understanding and refinements to methodology // J. Mater. Res. 2004. V. 19 № 1. P. 3–20.
- Орліна А. С., Круглова М. Г. Двигуни внутрішнього згоряння: Конструювання і розрахунок на міцність поршневих і комбінованих двигунів. Машинобудування, 1983. 371 с.
|
|
|
|
References
|
|
-
Simdyankin, A. A. (2003). Contact-force interaction of cylinder-piston group components. [in Ukrainian].
-
Chornovil, M. I., Poedinok, S. Ye., & Stepano, N. Ye. (2009). Improvement of machine parts restoration quality. [in Ukrainian].
-
Hashchuk, P. M., Miskiv, T. G., & Nykypchuk, S. V. (2016). Engines. Thermal and dynamic calculation. Educational manual. [in Ukrainian].
-
Kragelsky, I. V. et al. (2007). Fundamentals of friction and wear calculations. Kyiv, Mashinobuduvannya Publ. [in Ukrainian].
-
Guryanov, G. V. (2015). Electrodeposition of wear-resistant compositions. Kishinev, Shtiitsa Publ. [in Ukrainian].
-
Danilov, I. K. (2004). Modeling and optimization of the structure of the operational-repair cycle of internal combustion engines. Saratov, SGSTU Publ. [in Russian].
-
Chernoyvanov, V. I. (1989). Organization and technology of machine parts restoration. Moscow : Agropromizdat Publ. [in Russian].
-
Radzevich, S. P. (2011). Dudleys Handbook of Practical Gear Design and Manufacture. 2nd Edition, CRC Press, Boca Raton, Florida.
-
Bianco, G. and Radzevich, S. P. (2010). Precision Gear Shaving. New York, Nova Science Publishers.
-
Usachev, V. V., Pogodayev, L. I., Telukh, D. M., & Kuzmin, V. N. (2010). Introduction to the problem of using natural layered geomodifiers in tribosystems. Friction and lubrication in machines and mechanisms, 1, 36–42. [in Russian].
-
Oliver, W. C., & Pharr, G. M. (2004). Measurement of hardness and elastic modulus by instrumented indentation: Advances in understanding and refinements to methodology, 19, 1, 3–20.
-
Orlina, A. S., & Kruglova, M. G. (1983). Internal combustion engines: Design and strength calculation of piston and combined engines. Mashinobuduvannya Publ. [in Ukrainian].
|