|
№ 1 (21) – 2024
|
|
ТЕХНОЛОГІЯ ВІДНОВЛЕННЯ РЕСУРСОУТВОРЮЮЧИХ ЕЛЕМЕНТІВ ДВИГУНІВ
|
|
https://doi.org/10.37129/2313-7509.2024.21.163-172
|
|
|
 |
Б. В. Лебедєв, канд. техн. наук, проф. |
|
 |
С. М. Уминський, канд. техн. наук, доц.
|
|
 |
Т. М. Могилянець, канд. техн. наук |
|
 |
М. В. Королькова |
|
 |
C. Ю. Дмитрієва |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Анотація
|
|
Метою роботи є пошук резервів підвищення довговічності автомобільних двигунів, відновлення деталей двигунів з їх технічного стану. Об’єктом дослідження є обґрунтування технологічних спосібів збільшення довговічності базових деталей дизельних двигунів, а також методи прогнозування їх довговічності. Резервом підвищення ефективності експлуатації і ремонту техніки, економії виробничих ресурсів є відновлення зношенних деталей автомобільних двигунів, а зокрема поршнів. Аналіз дефектів по різним маркам вітчизняних і зарубіжних блоків циліндрів (БЦ), головок блоків циліндрів (ГБЦ) і колінчастих валів (КВ) показав, що зустрічаючиєся на кожному з них до 10...15 дефектів типа: газової ерозії площині прилягання, задирів на поверхні ліжок БЦ, задирів і подряпин ГБЦ. Найбільше застосування при отриманні ремонтних заготовок знайшли наплавка (60-80%) і напилення (6-12%). Зносостійкість і втомну міцність наплавлених покриттів можна значно підвищити, за допомогою оснастки, яка формує сприятливу текстуру покриття. Підвищення зносостійкості за рахунок наплавлення високовуглецевого легованого матеріалу призводить до зниження межі витривалості відновлюваних деталей. Удосконалено технології відновлення ресурсоутворюючих елементів двигунів електролітичним осадженням залізонікелевих покриттів в умовах контрольованого розрідження над дзеркалом електроліту, дозволяючим отримувати рівномірні опади покриття з меншим припуском на механічну обробку і однорідними фізико-механічними властивостями.
|
|
Ключові слова
|
|
двигун, технологія, шатун, осадження, покриття, зносостійкість.
|
|
|
|
Список бібліографічних посилань
|
|
-
Симдянкин А. А. Контактно-силовое взаимодействие деталей цилиндро-поршневой группы. Саратов : Изд-во СГАУ, 2003. 144 с.
-
Чорновол М. И., Поединок, С. Е., Степанов Н. Е. Повышение качества восстановления деталей машин. Киев : Техника 1989. 168 с.
-
Гащук П. М., Миськів Т. Г., Нікіпчук С. В. Двигуни. Тепловий та динамічний розрахунок. Навчальний посібник. Львів : Українські технології, 2006. 144 с.
-
Крагельский И. В. и др. Основы расчетов на трение и износ. Киев : Машиностроение, 1977. 526 с.
-
Гурьянов Г. В. Электроосаждение изностойких композиций. Кишинів : Штиинца, 1986. 240 с.
-
Гасанов Ю. Н. Износ поверхностей деталей, обработанных при различных сочетаниях технологических операций. Вестник машиностроения. 2001. №4. С. 50–52.
-
Рыжов Э. В. Технологические методы повышения износостойкости деталей машин. Киев : Наукова думка, 1984. 272 с.
-
Капитальный ремонт автомобилей. Справочник. Под редакцией Р. Е. Есенберлина. Москва : Транспорт, 1989. 335 с.
-
Oliver, W. C., Pharr, G. M. Measurement of hardness and elastic modulus by instrumented indentation: Advances in understanding and refinements to methodology. Journal of Materials Research. Vol. 19, No. 1. 2004. P. 3–20.
|
|
|
|
References
|
|
- Simdyankin, A. A. (2003). Contact-force interaction of cylinder-piston assembly components. Saratov: Publishing House of Saratov State Technical University Publ. [in Russian].
- Chornovol, M. I., Poedinok, S. E., & Stepanov, N. E. (1989). Improvement of machine parts restoration quality. Kyiv: Tekhnika Publ. [in Russian].
- Hashchuk, P. M., Miskiv, T. H., & Nykypchuk, S. V. (2006). Engines. Thermal and dynamic calculation. Educational manual. Lviv: Ukrainian Technologies Publ. [in Ukrainian].
- Kragelsky, I. V. et al. (1977). Fundamentals of friction and wear calculations. Kyiv: Mashinostroyeniye Publ. [in Russian].
- Guryanov, G. V. (1986). Electrodeposition of wear-resistant compositions. [in Russian].
- Gasanov, Yu. N. (2001). Wear of surfaces of parts processed with various combinations of technological operations. Bulletin of Mechanical Engineering, 4, 50–52. [in Russian].
- Ryzhov, E. V. (1984). Technological methods for improving machine parts wear resistance. Kyiv: Naukova Dumka Publ. [in Russian].
- Esenberlin, R. E. (Ed.). (1989). Overhaul of automobiles. [in Russian].
- Oliver, W. C., & Pharr, G. M. (2004). Measurement of hardness and elastic modulus by instrumented indentation: Advances in understanding and refinements to methodology. Journal of Materials Research, 19, 1, 3–20.
|